V pátek 7. června 2024 od 16:00 do 24:00 proběhla již XIV. muzejní noc Regionálního muzea města Žďáru nad Sázavou, které si v letošním roce připomíná 90 let od svého založení. V parku na Farských humnech na návštěvníky čekalo osm poučných i zábavných historických zastavení a dva koncerty – jako první vystoupila hned v úvodu jazzová a swingová kapela Bee Band z Jihlavy a po setmění následovala středověká hudba v moderním hávu kapely Gnomus. Po celou dobu akce bylo možno navštívit řemeslný jarmark oživený kejklířským uměním Vojty Vrtka a nechyběla ani možnost občerstvení.
Muzejní hraná zastavení zavedla návštěvníky do historie města Žďáru od středověku po dobu socialismu a pozorným návštěvníkům neuniklo, že všechna měla více či méně souvislost s naším muzeem či s budovou jeho dnešního sídla, žďárské tvrze. Na zastavení prvním vdova po zakladateli žďárského kláštera paní Eufemie (Kateřina Omesová) a opat Winrich z Waldsas (Aleš Studený) řešili souvislost mezi zjeveními Panny Marie a středověkým stěhováním Žďáru z místa na místo. Na zastavení druhém právem mávající rychtář Hanuš (Miloslav Lopaur) povyprávěl o svém životě v 15. století, bydlení na žďárské tvrzi, rybnících i potomstvu a s chutí návštěvníky zapojil do středověkého soudního řízení. Zastavení třetí bylo věnováno výkonu spravedlnosti a útrpné právo zájemcům podrobně vylíčil a názorně předvedl člen Agentury Pernštejni Dalibor Hofírek s pacholky. Nejen posezení v kládě si opravdu užili zástupci všech generací. Do období renesance a povýšení Žďáru na město posluchače zavedli důstojný a mocný František kardinál z Ditrichštejna (Jakub Jež) s rozvernou „sestřenkou“ (Magda Smejkalová). Zejména dobu třicetileté války pak přihlížejícím ve vojenském ležení a s nepřeslechnutelnou palbou z kopií historických zbraní přiblížili členové Společnosti historického šermu Flamberg. Zastavením šestým byl historický fotokoutek, kde se malí i velcí mohli vyfotit v historických kostýmech a s rozličnými dobovými rekvizitami (Kulturní laboratoř s Martinou Schutovou). Na zastavení předposledním pak lesnický redaktor Jan Doležal (Stanislav Mikule) povyprávěl o peripetiích se vznikem žďárského muzea, o svém asketickém životě, a ještě návštěvníky vyzkoušel ze znalosti dřevin. Zastavení osmé a poslední zavedlo posluchače do socialistické restaurátorské dílny, kde restaurátorka Moravské galerie v Brně Hedvika Böhmová-Hájková (Jana Lhotská) zavzpomínala na svou ještě prvorepublikovou práci ve Vídni, Brně i Žďáře, na svůj podíl na záchraně několika muzejních sbírek za 2. světové války, na odsun z důvodu německého občanství a následný návrat do Československa díky válečným zásluhám a nepostradatelným restaurátorským dovednostem. Nakonec její nezvedená studentka (Kamila Dvořáková) vyloudila z posluchačů vědomosti o slavných obrazech a malířích a s pomocí dětí „odborně“ odkryla jeden z obrazů nejslavnějších. Na organizaci, technickém zabezpečení a dalších nezbytnostech pro hladké fungování muzejní noci se podíleli také Pavel Elbl a Jarmila Krejčová.
Počasí akci přálo, malí i velcí si tu našli to své, ať už to byla historie, hudba, řemeslné dovednosti a výrobky či pohoštění.
Také následující den 8. 6. 2024 se Regionální muzeum malým dílem podílelo na úspěchu akce Den Žďáru. Na zastavení muzea si lidé mohli vyrobit drátovaný šperk, vymalovat středověkou tvrz, nebo se přiučit řemeslu u kováře či hrnčířky. Už tradičně byla otevřena také věž kostela sv. Prokopa, jejíž prohlídku návštěvníkům ozvláštnil poutavý výklad o zajímavostech z historie našeho města.
XIV. muzejní noc Regionálního muzea města Žďáru nad Sázavou se odehrála na Farských humnech. Foto: Kamila Dvořáková
Muzejní noc zahájila jazzová a swingová kapela Bee Band z Jihlavy. Foto: Milan Šustr
Kapela Bee Band navodila příjemnou atmosféru. Foto: Milan Šustr
Aktéři jednotlivých muzejních zastavení se představují. Foto: Milan Šustr
Společnost historického šermu Flamberg zahajuje část muzejní noci věnovanou historii. Foto: Milan Šustr
Ukázky střelby z kopií historických zbraní. Foto: Milan Šustr
Flamberg baví a vzdělává. Foto: Milan Šustr
Nepřeslechnutelná ukázka zbraní z období třicetileté války. Foto: Milan Šustr
Pal! Foto: Milan Šustr
Vrcholem vystoupení Flambergu je palba z děla. Foto: Milan Šustr
Vojenské ležení mohli zájemci navštívit po celou dobu muzejní noci. Foto: Antonín Zeman
První hrané zastavení – vdova po zakladateli žďárského kláštera paní Eufemie a opat Winrich z Waldsas. Foto: Antonín Zeman
Paní Eufemie a opat Winrich z Waldsas řeší souvislost mezi zjeveními Panny Marie a středověkým stěhováním Žďáru z místa na místo. Foto: Milan Šustr
Scéna je poučná i zábavná. Foto: Milan Šustr
Scéna graduje. Foto: Milan Šustr
Paní Eufemie (Kateřina Omesová). Foto: Kamila Dvořáková
Posluchači se baví. Foto: Milan Šustr
Opat Winrich z Waldsas (Aleš Studený). Foto: Milan Šustr
Zastavení žďárského rychtáře Hanuše. Foto: Milan Šustr
Rychtář Hanuš byl významnou osobností Žďáru v 15. století. Foto: Milan Šustr
Rychtář Hanuš uplatňuje soudní pravomoc. Foto: Milan Šustr
Hra na středověký soud baví malé i velké. Foto: Milan Šustr
Jak fungoval středověký soud? Foto: Milan Šustr
Rychtář Hanuš vypráví také o svém životě na žďárské tvrzi. Foto: Milan Šustr
Přihlížející dámy historie opravdu baví. Foto: Martina Schutová
U rychtáře Hanuše je zábava i po setmění. Foto: Antonín Zeman
Rychtář Hanuš (Miloslav Lopaur). Foto: Antonín Zeman
Zastavení věnované výkonu spravedlnosti a útrpnému právu. Foto: Antonín Zeman
Palečnice na vlastní kůži. Foto: Antonín Zeman
Některé nástroje kata jsou děsivé! Foto: Antonín Zeman
K čemu sloužila "hruška"? Foto: Antonín Zeman
Posezení v kládě bavilo všechny generace. Foto: Antonín Zeman
Útrpné právo baví nadšené posluchače i po setmění. Foto: Antonín Zeman
Skřipec. Foto: Antonín Zeman
Jak probíhala poprava mečem? Foto: Antonín Zeman
U kata je plno i před půlnocí. Foto: Antonín Zeman
Členové Agentury Pernštejni – Dalibor Hofírek s "pacholkem". Foto: Antonín Zeman
Zastavení renesanční – František kardinál z Ditrichštejna s rozvernou „sestřenkou“. Foto: Antonín Zeman
Důstojný a mocný kardinál a jeho "sestřenka". Foto: Milan Šustr
Jaké jsou vlastně vztahy těchto dvou renesančních lidí? Foto: Milan Šustr
Scéna je plná nejednoznačných náznaků. Foto: Milan Šustr
Významný církevní hodnostář, který roku 1607 povýšil Žďár na město, si se "sestřenkou" evidentně rozumí. Foto: Milan Šustr
František kardinál z Ditrichštejna a krásná "sestřenka" korzují mezi návštěvníky muzejní noci. Foto: Antonín Zeman
Renesanční dvojice zavítala i do kostela sv. Prokopa. Foto: Archiv RM
František kardinál z Ditrichštejna (Jakub Jež). Foto: Archiv RM, Antonín Zeman
Kardinálova "sestřenka" (Magda Smejkalová). Foto: Milan Šustr
Historický fotokoutek. Foto: Milan Šustr
V historickém fotokoutku se malí i velcí mohli vyfotit v historickém kostýmu, zbroji, či použít dobové rekvizity. Foto: Milan Šustr
Hrdá kardinálova ostraha. Foto: Milan Šustr
Dobové rekvizity všeho druhu. Foto: Milan Šustr
Jsme v obraze! Foto: Antonín Zeman
O historický fotokoutek se staral dětský zájmový kroužek Kulturní laboratoř s Martinou Schutovou. Foto: Antonín Zeman
Zastavení lesnického redaktora Jana Doležala. Foto: Milan Šustr
Víte, že mne jako prvního napadlo založit ve Žďáře muzeum? Foto: Milan Šustr
Znáte naše dřeviny? Foto: Antonín Zeman
"Žil jsem asketickým a prací naplněným životem." Foto: Antonín Zeman
Vyprávění Jana Doležala je zajímavé i veselé. Foto: Antonín Zeman
Lesnický redaktor Jan Doležal (Stanislav Mikule). Foto: Milan Šustr, Archiv RM
Zastavení v 80. letech 20. století – restaurátorka Moravské galerie v Brně Hedvika Böhmová–Hájková s nezvedenou studentkou. Foto: Milan Šustr
Restaurátorka Hedvika Böhmová–Hájková vzpomíná na svou ještě prvorepublikovou práci ve Vídni, Brně i Žďáře a velmi rozmanitý život. Foto: Milan Šustr
"Ano, do důchodu jsem opravdu šla v osmdesáti dvou letech!" Foto: Milan Šustr
V restaurátorské dílně se hodí každý šikovný pomocník. Foto: Milan Šustr
"Copak jste to objevili za obraz?" Foto: Antonín Zeman
Paní Böhmová–Hájková vyžaduje po studentce znalost významných světových výtvarných děl i jejich autorů. Foto: Antonín Zeman
"Že mi pomůžete poznat, kdo co namaloval?" Foto: Milan Šustr
V testu znalostí výtvarného umění návštěvníci zastavení většinou obstáli se ctí. (KD)
Restaurátorka Hedvika Böhmová–Hájková (Jana Lhotská). Foto: Antonín Zeman, Archiv RM
Nezvedená studentka restaurátorství z 80. let 20. století (Kamila Dvořáková). Foto: Antonín Zeman
Kejklíř Vojta Vrtek a jeho hojné publikum. Foto: Milan Šustr
Kejklíř v akci. Foto: Milan Šustr
Kejklířovy dovednosti baví všechny generace. Foto: Milan Šustr
Žonglér. Foto: Milan Šustr
Dívejte, co ještě umím! Foto: Milan Šustr
Lidé se baví. Foto: Milan Šustr
Kejklíř je šikovný i vtipný. Foto: Milan Šustr
Legrace je v plném proudu. Foto: Antonín Zeman
Slunce zapadá, ale kejklíř láká další a další pozorovatele. Foto: Antonín Zeman
Kejklíř Vojta Vrtek. Foto: Milan Šustr
Součásti muzejní noci byl i malý řemeslný jarmark. Foto: Milan Šustr
Své výrobky i řemeslný um předvedl také hrnčíř. Foto: Milan Šustr
Zájemci si mohli práci hrnčíře osobně vyzkoušet. Foto: Milan Šustr
Kovář a jeho pomocníci z řad návštěvníků v plné práci. Foto: Antonín Zeman
Stánky s řemeslnými výrobky. Foto: Milan Šustr
Výrobky pro malé, velké i pro radost. Foto: Milan Šustr
Nabídka "jarmarečníků" je rozmanitá. Foto: Milan Šustr
Nechybí ani občerstvení. Foto: Milan Šustr
Nechybí ani stan s pivem. Foto: Milan Šustr
Muzejní noc ozvláštnil i průlet balónu. Foto: Antonín Zeman
Součástí muzejní noci bylo vystoupení kapely Gnomus. Foto: Milan Šustr
Středověká hudba v moderním hávu kapely Gnomus. Foto: Milan Šustr
Hudba je řízná! Foto: Milan Šustr
Hodinový koncert kapely Gnomus zaujal mnoho posluchačů. Foto: Milan Šustr
Půlnoc se blíží, muzejní noc pomalu končí. Foto: Antonín Zeman
Druhý den po muzejní noci tradičně přichází Den Žďáru. Foto: Kamila Dvořáková
Kreativní zastavení našeho Regionálního muzea je jedním z mnoha v rámci Dne Žďáru. Foto: Milan Šustr
Tvoříme, navlékáme, lepíme, malujeme... Foto: Milan Šustr
Radost z vlastního výrobku je veliká. Foto: Milan Šustr
Tvrz se opravdu povedla. Foto: Milan Šustr
Součástí muzejního zastavení je i setkání s prací kováře. Foto: Milan Šustr
Kdo chtěl, mohl si vyrobit vlastní hřebík! Foto: Milan Šustr
Součástí muzejního zastavení je také hrnčířská dílna. Foto: Milan Šustr
Děti práce hrnčíře baví. Foto: Milan Šustr
Hrnčířka a její dovedné ruce. Foto: Milan Šustr
V rámci Dne Žďáru byla zpřístupněna věž kostela sv. Prokopa. Foto: Kamila Dvořáková
Výhled z ochozu věže kostela sv. Prokopa na náměstí Republiky ve Žďáře nad Sázavou. Foto: Iva Čolakovičová
Pohled nejen k Zelené hoře byl doplněn zajímavým vyprávěním průvodců. Foto: Iva Čolakovičová
Pohled na Podskalí a "Stalingrad". Foto: Iva Čolakovičová
Výhled na Farská humna, kde se odehrával Den Žďáru. Foto: Iva Čolakovičová