Ztvárnění Kristova utrpení ve skle
Nejen v době velikonoční lidé navštěvovali místa připomínající život, umučení a následné vzkříšení Ježíše Krista. Mohla to být daleká cesta do Svaté země, návštěva poutních míst, obcházení křížových cest v kostelích či zasazených do krajiny, nebo alespoň návštěva kapliček a božích muk hned za vesnicí. Věřící však toužili alespoň malou připomínku „biblického příběhu“ vlastnit, a tak se v bohatších i chudších domácnostech začaly kromě běžného krucifixu objevovat svaté obrazy a obrázky, náboženské tisky, podmalby na skle a také kalvárie pod „šturcem“, tedy zobrazení Golgoty pod skleněným průhledným poklopem nebo v lahvi či lahvičce. Tato ve skle ukrytá plastická ztvárnění Kristova utrpení na kříži se zejména na Velký pátek (a o dalších velkých svátcích) vystavovala do oken a lidé neochvějně věřili, že jsou nadána zvláštní Boží mocí. Většinou se dala zakoupit na poutích, ale ti zručnější si je zhotovovali sami (např. věžní). Bohatší lidé pak vlastnili malá umělecká díla s dovedně vytvořeným Ježíšem na kříži, zlacenými doplňky a květinovou výzdobou z vosku či sušených rostlin. Chudší pak měli třeba jen několik centimetrů vysokou lahvičku s jednoduchým křížem bez Krista, ale zato s názorně zpodobněným náčiním k jeho ukřižování. Některá tato vyobrazení ve skle se dnešnímu člověku mohou zdát až morbidní, ale pro naše předky mělo jejich vlastnictví obrovský duchovní význam.